kártyás játékok, kártya játékok, kártya játékok online, kártya játékok ingyen, kártya játék leírások, kártya játékleírások
Kártyajátékok | Játékok magyar kártyával | Ferbli

Ferbli

Kártya: magyar, 32 lap
Játék típusa: szerencse
Játékosok: 2, 3, 4, 5, 6

A játék kezdete előtt a résztvevők megállapodnak az alaptét összegében
melynek a továbbiakban vizi a neve.

A játék célja
Minél magasabb rangú kombináció bemutatásával elnyerni a bankban felhalmozott pénzösszeget. Bankot nyerni ijesztéssel is lehet, azaz a hívott összegekkel eldobatni
az ellenfelek lapját.

A ferbliben minden kártya meghatározott pontértékkel bír
Ász: 11 pont. Király, felső, alsó és X: 10 pont. IX: 9 pont . VIII: 8 pont. VII: 7 pont.

A játék menete
A kártyacsomag alapos megkeverése és kötelező emeltetés után az osztó minden játékosnak 2-2 lapot ad zártan, azaz képükkel lefelé fordítva. A lapok ismeretében aki játszani kíván, a közös bankba köteles tenni a vizit. Játékot csak akkor kezdenek, ha legalább három játékos jelentkezik vizijével. Egyébként az osztást meg kell ismételni. Játéknál az osztótól jobbra ülő játékos két lapjának ismeretében besszerelhet, vagyis a vizi kétszeresével növelheti a bank tartalmát. Aki megadja ezt, tovább játszhat, aki nem, kiesik a játékból vizije elvesztésével. A besszerelés nem kötelező, csak lehetőség, mellyel az első játékos belátása szerint élhet.

A nyilatkozatok után az osztó újabb két lapot ad minden aktív játékosnak. Most már négy lapból zajlik a licitálás, ezt szintén az osztótól jobbra ülő személy kezdi és a licitkör végállomása az utolsó aktív játékos. Az ő kiváltsága a visszahívás joga. Célszerű megállapodni a hívás-visszahívás maximumában, ez általában a vizi háromszorosa lehet. A licitálásban kötött szabályok érvényesek. Aki nem akarja megadni a hívott összeget, lapja eldobásával és addig bankba tett tétjeinek elvesztésével szállhat ki a játékból. Véget ér a licitálás, ha már senki nem hív vissza egy licitkörben, azaz minden játékos azonos összeget fizetett a bankba. A licitálás, sőt az adott parti akkor is véget ér, ha csak egy aktív játékos marad. Ilyenkor lapjai megmutatása nélkül viheti el a bankot. A licitálás befejezése után az osztótól jobbra ülő első aktív játékos kezdi a virítást, azaz négy lapjának bemutatását. Egymás után rakják le kombinációikat, és azokat összehasonlítva állapítják meg a győztes személyét. A bank összegét jogosult elvinni az, aki a legrangosabb lapösszefüggést képes bemutatni. Pontazonosságnál helyzeti előnyt élvez, aki közelebb ül az osztóhoz, vagyis hamarabb rakja le kártyáit. Osztozkodás nincs!

A kombinációk kialakulása
Az osztást követően minden játékosnak négy kártya van a kezében. Kettő, három vagy négy azonos színű lap pontértékét, illetve három vagy négy azonos rangú lapot lehet figyelembe venni a pontszámításnál. A négy különböző színű lap értéktelen.

A kombinációk rangsora
Négy azonos rangú kártyalap: négy ász, négy király, négy felső, négy alsó, négy X, négy IX, négy VIII, négy VII.
Négy azonos színű kártya: Régen banda volt az ilyen kombinációk neve. Ezek értéke 41-34 lehet. 41 pontos lapunk van a 11 pontos ásszal és három 10 pontos lappal. 34 pontunk lesz azonos színű VII, VIII, IX és bármely 10 pontos lappal.
Három azonos rangú kártya: három ász, három király, három felső, három alsó, stb.
Három azonos színű kártya: Értékük 31-24 pont lehet.
Két ász: (22 pont); más lappár értéktelen.
Azonos színű két lap: Értékük 21-15 pont lehet. Pl. piros ász, piros király, 11 + 10 = 21 pont; vagy makk X, makk VIII, 10 + 8 = 18 pont.

A licitálásról
A ferbli - hasonlóan a pókerhez - az összehasonlító hazárdjátékok körébe tartozik. Fontos szerepe van itt is - akár a pókerben - a megfelelő taktikának, a megérzésnek és blöffnek. Négy azonos színű lap már komoly erő, négy azonos rangú kártya birtoklása pedig hatalom ebben a játékban. Az esélylatolgatás matematikailag is érzékeltethető, de ezt hagyjuk meg a pókerjátékosok gondjának. A két osztott lap ismeretében hozzuk meg első fontos döntésünket: betesszük a vizit, vagy nem játszunk a partiban. Könnyű a választás, ha azonos színű lapokat kaptunk, jó eséllyel várhatjuk a következő két lap legalább egyikét a már meglévőkhöz. Csábító, de veszélyesebb a helyzet, ha két azonos rangú kártyát szorongatunk. Ha pl. megkapjuk a harmadik királyt is, képesek leszünk minden hívást megadni. Nem is beszélve a negyedik király megszerzéséről! A legnagyobb dilemmát a két különböző színű és rangú kártya birtoklása okozhatja. És mint látni fogjuk a játékban, ez a leggyakoribb eset. Mit hoz a második körben osztott két lap? A józan ész azt sugallja, hogy ne adjuk meg a vizit, külső szemlélőként figyeljük a többiek csatáját. De milyen játék az, ahol - matematikailag - csak minden negyedik partiban vehetünk részt? Nem tanácsoljuk, hogy válogatás nélkül játszanunk le minden osztást, de azt sem, hogy két különböző színű lapot mindig el kell dobni. A választás a játékos dolga és csak a ferblicsata végén állapíthatjuk meg pénzügyi helyzetünk pillanatnyi állásáról, hogy milyen döntéseket hoztunk az este során. A nyertest szerencsésnek hívják, a vesztest pechesnek. Legyen bármilyen sorsunk a játékasztalnál, azért mindvégig tartsuk szem előtt a törvényt: a ferbli szerencsejáték.

Ferbli kifejezések
Girigáré: sorozat négy különböző színű lapból. Pl. tök IX, makk X, piros alsó, zöld felső. Ezen felül megkülönböztettek kis- és nagy girigárét. Előbbi volt a makk VII, zöld VIII, tök IX és piros X, utóbbi pedig a makk alsó, zöld felső, tök király és piros ász. A kombinációk sorában a kis girigáré volt a legerősebb, ezt követte a nagy girigáré, majd a felsorolásunkban is olvasható rangsor érvényesült. Nem volt általánosan elterjedt játékelem. Jókainál például egy helyen girigári néven a különböző színű VII, VIII, IX és X lapokat említi.
Sánta: tulajdonképpen dzsóker, azaz bármilyen színű és rangú kártya helyettesítésére használták. Sántának jelölték ki általában szegény Tell Vilmost, azaz a makk felsőt. A játékleírások megemlítik a négy sántával történő játékot. Ilyenkor "dzsókereknek" a X jelzésű lapok szerepeltek. A sánta állandó pontértéke 11 volt, de egyes kompániákban csak a helyettesített lap értékével lehetett elszámolni. Szintén Jókai említ egy ferblikompániát, ahol öt sántával ment a játék.
Veretés: az osztó lehetősége a bank növelésére. A harmadik és negyedik osztott lapért az aktív játékosoknak újabb téteket kell betenni, ez pedig azonos a vizi összegével, esetleg annak kétszerese vagy háromszorosa lehet.
Kóstáltatás: a körben az utolsó aktív játékos a hívás megadása mellett a vizi kétszeresét vagy háromszorosát kérheti a játékosoktól. Az első játékos ezt megadhatja vakon, azaz blindre, de lehetősége van előtte megtekinteni a harmadik és negyedik lapot. Blindelésnél a többi játékos nem nézheti meg a harmadik és negyedik osztott lapot, azok ismerete nélkül kell befizetni az elhangzott összeget.
Majzli: Az első két lapot senki nem nézheti meg. A hívásra jogosult első játékos összezárt kezében tartja a tétet, és a többiek "vakon" nyilatkoznak, megadják ezt vagy sem.


Ajánlja a cikket ismerősének | Nyomtatható verzió | Cikk tetejére

Add a Facebook-hoz
Bridzsezzünk 2017! | részletek

2017: Új esztendő, új versenyek, új remények a bridzsasztalnál!
Tarokkozzunk 2017! | részletek

2017: Új esztendő, új versenyek, új remények az tarokkasztalnál!
Ultizzunk 2017! | részletek

2017: Új esztendő, új versenyek, új remények az ultiasztalnál!
Römiparti | részletek

A nemzetközi játékok között talán a legnépszerűbb a römi. Tucatnyi változatának leírását megtaláljuk minden kártyajátékos oldalon. Magyarországon többnyire a 14 lapos römit játsszák. A közelmúltban indított rummy-party.com online játéklehetőséget kínál több játékváltozatban
Ismét pagat.com | részletek

John McLeod Budapesten. Horváth Ferenc és Jánoska Antal riportja a Kártya Magazinban. John McLeod neve régóta ismert kártyás körökben. Az 57 éves londoni férfiú publikációi bekerültek az általa szerkesztett pagat.com internetes gyűjteménybe. A közelmúltban Michael Dummett-tel írott, két kötetes A Hístory of Games Played with the Tarot Pack a kártyakönyvtárak gyöngyszeme lett. John McLeod és barátai 2007-ben Budapesten és Szegeden jártak. Az esték természetesen tarokkozással teltek. Johnnal a játék szünetében – mondhatni két osztás között – beszélgettünk.
Kapcsolat
A weboldallal kapcsolatos
kérdésekben a levelezési cím:

1064 Budapest, Izabella u. 69.
Telefon: 06 1 332 3261
E-mail: civertan@civertan.hu

Az oldalon szereplő információk, képek
és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak.
Minimum felbontás: 1024 x 768
Grafika és kivitelezés: Civertan Grafikai Stúdió