kártyás játékok, kártya játékok, kártya játékok online, kártya játékok ingyen, kártya játék leírások, kártya játékleírások
Kártyakult | Irodalom | Tanulmányok

Kártyázó zenekritikus

Mesterházi Gábor: New deal
Szöveg forrása:
Fidelio.hu

A tarokk igazi játékos játék. Sok az ismeretlen tényező, itt az is sokszor csak menet közben derül ki, ki kinek a partnere. Nincs két egyforma játszma. Alapvetően a legszebb a huszonegyesfogás, e ehhez a körülményeknek is szerencsésen kell alakulniuk, és tudás sem árt hozzá. Minden valamire való tarokkos huszonegyest akar fogni, ha csak teheti.

A Fesztiválzenekar a hét végén - szezonkezdésként - háromszor adta elő Sztravinszkij Kártyajátékát, Reinecke d-moll fuvolaversenyét és Rimszkij-Korszakov Seherezádéját Fischer Iván vezényletével és Emmanuel Pahud közreműködésével. Én a vasárnapi koncerten kibiceltem. Sztravinszkij Kártyajátékában három leosztást hallhattunk. Az első amolyan bizonsági játék, "tous les trois", különösebb nehézség és bonyodalmak nélkül. Az öreg Igor partnere Fischer volt. A viszonylag lassú tempóhoz a zenekar jól kontrázott, s nagyobb izgalmak és kiemelkedő szépségek nélkül, de magabiztos vezetésben ért véget a parti. A második osztás érdekesebb eredményt hozott - itt több színt, eleganciát vehettünk észre, a fordulatos és szellemes húzásokban szép összjáték alakult ki. A harmadik menet talán kevésbé sikerült, kissé lötyögős, egyenetlen játszmát élhettünk át, különösen a színezés nem ment igazán - nem is olyan könnyű műfaj ez a Sztravinszkij. Többet kellene Kártyajátékot játszani, ez a mű kibicként is élvezetes, de koncerten ritkán hangzik el.

A második körben Reinecke képviselte az ellenoldalt, beszállt viszont Pahud, aki nemcsak szólójátékban kiváló - a Berlini Filharmonikusoknál is játszik -, talán ezért tudott ilyen szépen együttműködni a Fesztiválzenekarral. Kevesen fuvoláznak ilyen brilliánsan: játéka elegánsan könnyed, technikás, ám sose tolakodó, mégis mindig elég határozott, virtuóz és érzékeny: jó tarokkos. Kár, hogy az ellenfél gyenge volt - a tételek végén így is igazi szépségben volt részünk. Pahud aztán ráadásként volátot mondott, szólóban adott elő egy Telemannt, mindenkit elbűvölt játéktudásával, de talán - bár a tarokkban vannak "házi szabályok", renonszról így nem beszélhetünk - elegánsabb lett volna végigjátszani, nem sétálni ki, leterítve az utolsó lapokat. Elvégre a partner is, a közönség is ember, nem beszélve Telemannról, aki ilyenkor maximum passzvolátot mondhat vagy bedobhatja lapjait.

 
Igor Sztravinszkij

Szünet után egy négy leosztásos kört játszottak: a népszerű Seherezádét - ez Sztravinszkij Kártyajátékának közeli rokona, boldog őse. A játék egyik kulcsa: a szólamok aránya. Volt már rá példa, hogy a Fesztiválzenekar túl harsányan vezetett elő hasonlóan gigantikusan hangszerelt művet - most ezt alapvetően elkerülték (a csúcspontokon meg hadd szóljon, a keservét). A másik kulcs: ahogy tánccá, játékká szelidülnek (vadulnak) az amorf témák. Fischer interpretációjában a témák első megjelenése (mondhatni: a licit) kimondottan szabad, improvizatív volt, talán kissé túlzottan is, a fagott például szaxofonul szólt, ami persze nem baj: szabad színezni a tarokkban is. Ahogy haladtunk a játék folyamatában, úgy vált egyre erőszakosabbá - igazi hibát talán csak az ütőknél találhattunk, pl. egy rossz helyen megszólaló cintányért, máskor némi nézetkülönbséget (ezen az estén ők voltak a gyenge pont a zenekarban) -, s ha a mű végén a koncertmester, Eckhardt Violetta szólója nem sikerül olyan elegánsan törékenyre, akkor talán hiányérzettel álltunk volna fel - egy csendes pagát ultival is felért ez a szóló.

A közönség aztán még egy schnell partira bíztatta Fischer Ivánt, aki kibicből osztóvá tett minket: eldönthettük, hogy Dvorákot vagy Strausst játsszanak-e. Utóbbi nyerte a licitet, s egy igazán profi és jókedvű összjáték lett az eredmény, ahol már az összes szólam vette a lapot. Ha vasárnap este huszonegyesfogás nem is történt, összességében igen jó és élvezetes volt a Fesztiválzenekar játéka, ha nem is elég színes, s külön kiemelendő a játékos kedv, mely a zenekari tagok és Fischer Iván arcán tükröződött. S ha ilyen a szezonkezdés, a folytatásban bármi történhet - mint a tarokkban.

IGOR STRAVINSKY (1882-1971) KÁRTYAJÁTÉK
táncjáték három játszmában

Stravinsky 1936-ban írta a maga és M. Malajev szövegkönyvére a Kártyajáték címu balettet. A darab az Amerikai Balett Társulat számára készült, koreográfiáját George Balanchine készítette.

A hangversenyeken felhangzó szvit a "három játszmát" egyvégtében szólaltatja meg: mindhárom indulószerű bevezetéssel kezdődik, amely a kártyák keverését és osztását jelképezi. Ugyancsak ezzel zárul a harmadik játszma. A színpadi cselekmény főszereplői egy pókerjátszma kártyái, akiknek békés nyugalmát a Joker megzavarja. A szvit első tétele három részből áll, a második öt változatból és kódából, a harmadik ugyancsak három részből: egy keringőből, egy Prestóból és egy könnyed Fináléból. A Kártyajátékot 1937-ben mutatták be New Yorkban.

Add a Facebook-hoz

www.piatnik.hu
www.piatnik.com
*
Játék- és játékkártya katalógusok 2024.
*
Weboldalunk az egyetemes kártyakultúra tárháza. Gyártással és kereskedéssel nem foglalkozunk!
Bridzsezzünk 2024-ben is! | részletek

Új esztendő, új versenyek, új remények a bridzsasztalnál!
Tarokkozzunk
2024-ben is! | részletek


Új esztendő, új versenyek, új remények az tarokkasztalnál!
Ultizzunk
2024-ben is! | részletek


Új esztendő, új versenyek, új remények az ultiasztalnál!
Ismét pagat.com | részletek

John McLeod Budapesten. Horváth Ferenc és Jánoska Antal riportja a Kártya Magazinban. John McLeod neve régóta ismert kártyás körökben. Az 57 éves londoni férfiú publikációi bekerültek az általa szerkesztett pagat.com internetes gyűjteménybe. A közelmúltban Michael Dummett-tel írott, két kötetes A Hístory of Games Played with the Tarot Pack a kártyakönyvtárak gyöngyszeme lett. John McLeod és barátai 2007-ben Budapesten és Szegeden jártak. Az esték természetesen tarokkozással teltek. Johnnal a játék szünetében – mondhatni két osztás között – beszélgettünk.
Webmester
A weboldallal kapcsolatos
kérdésekben a levelezési cím:

1064 Budapest, Izabella u. 69.
Telefon: 06 1 332 3261
E-mail: civertan@civertan.hu

Az oldalon szereplő információk, képek
és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak.
Minimum felbontás: 1024 x 768
Grafika és kivitelezés: Civertan Grafikai Stúdió